Gå videre til hovedindholdet

Hot Yoga , Sved og Bekymringer

Der sker så mange ting når man har fået en så drastisk ændring på kroppen som en stomi er, og man skal lærer helt forfra hvordan det hele fungerer, som havde man fået en ny kropsdel man skal lære at kende. Mange oplevelser har jeg allerede haft med Bubbles, men der mangler stadig rigtig mange "first times". En af de ting jeg har haft meget i tankerne og som jeg har været meget nervøs for er i forhold til hvordan Bubbles vil ta det når det blir sommer, varmt og rigtig svedevejr eller hvis man tager til udlandet og skal ligge i 35 grader direkte i solen. Vil den kunne holde til de høje temperaturer? vil den stille og roligt glide af fordi man sveder så meget på huden inde under pladen? 



Jeg er begyndt til yoga, mere præcist Hot Yoga, og jeg elsker det! Men det var satme da os grænseoverskridende da jeg startede da jeg ikke vidste om posen ville lække stille og roligt pga varmen. Til dem der ikke ved hvad Hot Yoga er, så er det Yoga der foregår i et lokale der er mellem 37-40 grader varmt typisk. Det er såå dejligt og hårdt og afslappede på samme tid, og sveden hagler af en, så man har typisk ikke meget tøj på. Jeg træner i trænings BH og hotpants når det er virkelig varmt, så ikke nok med at jeg skal tænke på om posen lækker, så skal jeg også holde øje med om posen bliver i hotpantsne og om jeg kan udføre øvelserne når man fx skal ligge på maven, fordi man så trykker Bubbles helt ned i underlaget. Okay hold on! Det var hele tre bekymringer, her er mine svar og mine bedste råd når man starter til Hot Yoga med en stomi: 

1. Tøj! Okay, her har jeg et par tips. Jeg bruger fx altid stomi-trusser hvis jeg træner i træningsbukser (se indlæg om tilbehør for detaljer). Hvis jeg træner med hotpants er mine  små shorts fra HogM, indtil jeg får købt nogle rigtige yoga shorts. Ideelt vil jeg investere i både yogapants og yogashorts med høj kant i taljen, så Bubbles ikke stikker for meget op. Nogle gange har jeg oplevet at, "out of sight out og mind" -virker ! Af bluser træner jeg oftest altid i almindelige tanktops. Lange. Det har jeg bare altid haft det mest behageligt i. Jeg skal nok ligge yogatøj op, når jeg får købt noget. Det er vigtigt man føler at posen sidder så godt, at man nærmest ikke mærker den.  

2. Okay! Sved... er det virkelig et fysisk problem eller er det mere psykisk. Rent faktisk har jeg slet ikke på noget tidspunkt haft et problem med lækage efter endt hot yoga time, der kan vare mellem 1 time til 1 1/2. Det er ikke engang sikkert jeg skifter Bubbles efter badet, den kan godt sidde til dagen efter uden at den lækker. Dog vil jeg lige huske jer på det lille blå klistermærke der skal sidde på kulfiltret hvis man tager et bad med posen på. Jeg har ikke været i udlandet endnu, da jeg kun har haft stomi i 3 måneder, så jeg kan ikke sige hvordan posen/pladen vil have det, hvis jeg ligger i varmen meget længere tid en halvanden time. Men umiddelbart virker posen bare så super go, det er dejligt man ikke skal bekymre sig om det. 

3. Okay! Tredje bekymring går ud på at jeg har en psykisk barriere når det kommer til at ligge på maven, fordi jeg er bange for at hvis jeg lukker tarmen af, så eksploderer min mave eller noget i den dur, hvilket jeg selvfølgelig godt er klar over ikke er tilfældet, men det ku jo godt være. Det er ikke mere end en måneds tid siden, at jeg reelt turde ligge på en måtte i centret og forsøge mig med rygøvelser mm. Det gør slet ikke ondt, faktisk kan jeg slet ikke mærke at jeg ligger på min tarm, men alligevel gør det mig super utilpas. Nåh! Men det var jo noget jeg skulle overvinde, hvis jeg skulle have en chance for at dyrke yoga, da det jo foregår på måtter, og ikke nok med det, men på meget meget tynde måtter så man kan stå fast. Hvad gør man så.... Tjah, jeg startede ud med at tage en træningsmåtte, der ca er 1 cm i tykkelsen, den er en del tykkere end yogamåtten, og slet ikke egnet til yoga. Man kan slet ikke stå fast på dem. Så jeg måtte sluge et par kameler og forsøge mig med yogamåtter i stedet. Nu bruger jeg to yogamåtter ovenpå hinanden, fordi i mit hoved må det jo være lidt blødere end bare en, og det fungere super godt! Det er virkelig slet ikke noget problemet at lave (hot yoga) med en stomi. Det jeg skulle over var bare tanken om hvad der ville ske hvis jeg lå på maven, men jeg lægger slet ikke mærke til den i timen mere, (med mindre den er fuld, det er ikke så rart at karte rundt på gulvet med en fuld pose). Og man kan sige, når jeg træner med trænings BH stikker halvdelen af Bubbles også op over hotpantsne og er med, og det er der ingen problemer i for mig, men det er en smagssag. Der er ingen der har nævnt det overhoved, heller ikke instruktørerne. 

Så der er ingen undskyldning for ikke at rende direkte ned i dit lokale fitnesscenter og tage et hold Hot Yoga, det er også så godt for sindet, efter den omgang jeg har været igennem med sygdom og operation. Husk at gøre noget godt for dig selv.



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Tilbehør til Stomien, som forresten hedder Bubbles

En af de ting jeg virkelig fandt en jungle og stadig gør, er alt det tilbehør man kan få til stomien. Bare poserne fås i tusinde forskellige mærker, størrelser og former. 2 dels system, en dels system, lukket for neden eller åben for neden. Og for at det ikke skal være nok, så findes der også en masse andre ting man kan bruge til selve stomien. Derudover kan der købe lækkert undertøj, flotte poser der dækker posen og en milion andre ting. Her er det udvalg af tilbehør jeg indtil videre bruger: Stomi-posen . Det er den vigtigste. Jeg bruger en stor eller mellem størrelse, også kaldt Maxi og Medi. Den lille sørrelse, man også kan få i denne slags, hedder Mini. Jeg har Maxi og Medi og skifter lidt imellem dem, alt efter hvor meget jeg gider tømme posen.  Stomipose for og bagfra. Dette er en stomipose i Maxi-størrelse, der kan åbnes for neden så den kan tømmes i løbet                                                                    af dagen.  Forskel på Medi og Maxi-poser, me

Min stomi Bubbles (billeder af stomien uden filter)

Min stomi er en ileostomi. Dvs at det er en stomi, der er lavet af den nedre del af tyndtarmen og førers ud igennem bughulen, i højre side. Jeg har nemlig fået fjernet hele min tyktarm og efter sådan et indgreb, er det en ileostomi man får. Når man har en tarmsygdom som Colitis Ulserosa eller Morbus Crohn, som er en betændelses tilstand i tarmen, kan man komme ud for at betændelsestilstanden bliver så slem og man deraf får det så dårligt, at man er nødsaget til at fjerne dele eller hele tarmen og ofte få anlagt en stomi. Jeg har valgt at min stomi skal være en permanent stomi af flere årsager:  Man kan risikere at man skal enormt meget på toilettet, med tynd mave, hvis man får lagt den tilbage og får lavet en J-pouch. Fordi man nemlig har fået fjernet tyktarmen, der er den del af tarmen der suger vandet ud og gør afføring fast i konsistens. Jeg har en fistel ved min endetarms åbning, der ofte ses ved patienter med Morbus Crohn, men også ses i nogle tilfælde hos patienter med

Følgesygdomme eller symptomer jeg har fået i mit sygdomsforløb med Colitis Ulserosa

Dette indlæg handler om hvilke følgesygdomme eller symptomer om man vil, jeg har erhvervet mig i forbindelse med min lange sygdomsperiode med Colitis Ulserosa.  Her er en oversigt: Primær Skleroserende Colangitis Fistel Afkalkning af knoglerne (knogleskørhed/Osteoporose) Kronisk betændelse i mavesækken Immunreaktion i øjnene  Mange år på medicin og med en autoimmun sygdom har sat sine spor i min krop, desværre. Ofte kan man ikke starte på skrap medicin, uden at få bivirkninger af det, men nogle kan desværre også være så slemme at de sætter dybe spor i kroppen og bliver hængende, også selvom man stopper på medicinen igen.  Primær Skleroserende Colangitis   Primær Skleroserende Colangitis er en leversygdom. Kort fortalt er det en betændelsestilstand i galdegangene. I mit tilfælde havde jeg meget snævre galdegange, som blev ved med at være betændte. Sygdommen blev opdaget i forbindelse med blodprøver, eller der var en mistanke om sygdommen, da mit levertal var forhøje