Gå videre til hovedindholdet

Valget om den helt rigtige stomipose, hvad skal man vælge?!

Okay jeg ville lyve hvis jeg sagde det ikke var en jungle at finde rundt i de forskellige stomi-produkter, det har jeg også skrevet om før. DET ER DET VIRKELIGT?! Der er så mange forskellige produkter at vælge imellem. Jeg har hele tiden brugt 1-dels-posen fra SenSura Mio, den der er tømbar selvfølgelig, fordi jeg har en ileostomi. Den har passet super godt på mig de første 2  måneder. MEN nu hvor jeg er blevet erklæret rask efter operationen, må jeg indrømme at jeg har taget 2-2,5 kg på og det kan ses lidt på min mave. Det har resulteret i at jeg skal løfte min hud lidt, når jeg placerer pladen på huden, og det gør åbenbart at jeg får lufthuller i begge sider af pladen, så der meget nemt kan komme lækage, det duer ikke!

Okay, der må ske noget. Jeg må prøve noget nyt! Men hvad er der derude? Hvilke muligheder har jeg og hvem spørger jeg til råds?

Jeg startede med at bestille en masse vareprøver fra Coloplast hjem gratis, hvilket er et genialt koncept, da man så har mulighed for at prøve det hele, før man bestiller store mængder hjem. Det eneste problem der er, at det åbenbart tager en krig før de bestilte vareprøver kommer hjem. Hvad skulle jeg så gøre i mellemtiden? Heldigvis havde jeg en aftale hos min stomi-sygeplejeske, og vi snakkede frem og tilbage omkring min lille udfordring og hvilke muligheder jeg havde. Det var meget tydeligt at jeg havde en masse muligheder, da der er rigtig mange mærker og forskellige poser. 


Det er svært at vurdere hvad der passer bedst til en, før man har prøvet det, men her er de muligheder min stomi-sygeplejeske kom med til mig:

Hvis jeg var rigtig glad for 1-dels posen fra SenSura Mio, kunne jeg for at undgå lækage, bruge en tynd marcipanring hver dag, for at holde posen mere tæt ind til huden (se mit tidligere indlæg om tilbehør). Det var en god løsning, men jeg var stadig nysgerrig omkring hvilke andre muligheder hun havde i ærmet.  


Okay! Anden løsning var en 1-dels Convex også fra SenSura Mio. Det smarte ved denne slags, er at pladen er en skål med bunden indad mod huden, så den presser lidt mere ind på huden, og gør sådan så der ikke kan komme luftbobler og deraf lækage. Det var super god løsning, og den ville jeg rigtig gerne prøve. Den er lidt mere stiv i det end den med den flade plade, det skal man vænne sig lidt til, men ellers fungerer den rigtig godt og den laver indtil videre ikke lufthuller. 




Den 3 løsning hun kom med, var en 2-dels SenSura Mio Click tømbar. Denne løsning kom hun med, fordi jeg selv har ytret ønske om at jeg få en Medi pose på om dagen og en Maxi pose på om natten, det kan klares med en 2-dels, da pladen her kun skal skiftes hver 3 dag, men posen kan blive skiftet når som helst. (1-dels skal skiftes en gang i døgnet og vil ikke tillade mig at have en stor på om natten og en mellem på om dagen). Jeg har endnu ikke forsøgt mig med den 2-dels, men jeg er lidt i tvivl omkring den af følgende grunde. For det første bryder jeg mig ikke om at jeg skal lade pladen sidde med afføring på, i 3 dage. For det andet er jeg bange for at den bliver for stiv i pladen til jeg jeg kan bevæge mig uden at jeg mærker til den. 
 














Okay, så viste hun mig en 4 løsning! En to-dels, men med en blød plade, en SenSura Mio Flex tømbar, og nærmest med en velcro åbning (det er en form for klistermærke). Den havde jeg slet ikke hørt om, og der ville jeg komme ud over mit problem med at den var for hård i pladen. Jeg har endnu heller ikke prøvet denne, men nu er der mange muligheder der skal prøves, og jeg vender tilbage med feedback når jeg har forsøgt mig med de forskellige modeller. 
 









Min konklusion på nuværende tidspunkt er at jeg bruger 1-dels Convex tømbar, fordi den føles meget mere sikker end en pose med en flad plade, på  mig. Men hvor ville jeg ønske at de lavede en Convex 2-dels med en plade der kunne/måtte skiftes hver dag, det ville være helt optimalt for mig! 

Skriv gerne hvis i har erfaringer i vil dele eller spørgsmål i vil ha stillet!

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Tilbehør til Stomien, som forresten hedder Bubbles

En af de ting jeg virkelig fandt en jungle og stadig gør, er alt det tilbehør man kan få til stomien. Bare poserne fås i tusinde forskellige mærker, størrelser og former. 2 dels system, en dels system, lukket for neden eller åben for neden. Og for at det ikke skal være nok, så findes der også en masse andre ting man kan bruge til selve stomien. Derudover kan der købe lækkert undertøj, flotte poser der dækker posen og en milion andre ting. Her er det udvalg af tilbehør jeg indtil videre bruger: Stomi-posen . Det er den vigtigste. Jeg bruger en stor eller mellem størrelse, også kaldt Maxi og Medi. Den lille sørrelse, man også kan få i denne slags, hedder Mini. Jeg har Maxi og Medi og skifter lidt imellem dem, alt efter hvor meget jeg gider tømme posen.  Stomipose for og bagfra. Dette er en stomipose i Maxi-størrelse, der kan åbnes for neden så den kan tømmes i løbet                                                                    af dagen.  Forskel på Medi og Maxi-poser, me

Min stomi Bubbles (billeder af stomien uden filter)

Min stomi er en ileostomi. Dvs at det er en stomi, der er lavet af den nedre del af tyndtarmen og førers ud igennem bughulen, i højre side. Jeg har nemlig fået fjernet hele min tyktarm og efter sådan et indgreb, er det en ileostomi man får. Når man har en tarmsygdom som Colitis Ulserosa eller Morbus Crohn, som er en betændelses tilstand i tarmen, kan man komme ud for at betændelsestilstanden bliver så slem og man deraf får det så dårligt, at man er nødsaget til at fjerne dele eller hele tarmen og ofte få anlagt en stomi. Jeg har valgt at min stomi skal være en permanent stomi af flere årsager:  Man kan risikere at man skal enormt meget på toilettet, med tynd mave, hvis man får lagt den tilbage og får lavet en J-pouch. Fordi man nemlig har fået fjernet tyktarmen, der er den del af tarmen der suger vandet ud og gør afføring fast i konsistens. Jeg har en fistel ved min endetarms åbning, der ofte ses ved patienter med Morbus Crohn, men også ses i nogle tilfælde hos patienter med

Følgesygdomme eller symptomer jeg har fået i mit sygdomsforløb med Colitis Ulserosa

Dette indlæg handler om hvilke følgesygdomme eller symptomer om man vil, jeg har erhvervet mig i forbindelse med min lange sygdomsperiode med Colitis Ulserosa.  Her er en oversigt: Primær Skleroserende Colangitis Fistel Afkalkning af knoglerne (knogleskørhed/Osteoporose) Kronisk betændelse i mavesækken Immunreaktion i øjnene  Mange år på medicin og med en autoimmun sygdom har sat sine spor i min krop, desværre. Ofte kan man ikke starte på skrap medicin, uden at få bivirkninger af det, men nogle kan desværre også være så slemme at de sætter dybe spor i kroppen og bliver hængende, også selvom man stopper på medicinen igen.  Primær Skleroserende Colangitis   Primær Skleroserende Colangitis er en leversygdom. Kort fortalt er det en betændelsestilstand i galdegangene. I mit tilfælde havde jeg meget snævre galdegange, som blev ved med at være betændte. Sygdommen blev opdaget i forbindelse med blodprøver, eller der var en mistanke om sygdommen, da mit levertal var forhøje