Gå videre til hovedindholdet

Alternative og medicinske tiltag før jeg fik stomi


Alternative tiltag 
  • Akupunktur 
  • Minus mælk, sukker, kornprodukter
  • Minus animalske produkter
  • Low Carb High Fat 
  • Homøopati 
  • Healing
  • Cannabisolie og THC
  • Stød-akupunktur
  • Kranio Sakral
  • Detox dig smuk, Detox-forløb med Ninka Mouritsson 
  • Meditation/Yoga 
  • Tetha healing 
  • Rosen metoden
  • Samtaler og Coaching 
  • Alskens naturmedicin (spørg for info) 
I kontrast til medicinske tiltag 
  • Asacol 
  • Pentasa
  • Colifoam
  • Humira
  • Remicade
  • Puri nethol 
  • Allopurinol
  • Entyvio
  • Prednisolon
Jeg har været syg med Colitis Ulserosa i 17 år. Meget syg(!) i perioder. Det har krævet en seriøs tilgang til problemet, jeg har prøvet at finde en årsag eller løsning til. Det har været super frustrerende at jeg ikke kunne finde en årsag til hvorfor jeg gang på gang lagde mig syg med en MEGET betændt tarm. Som udgangspunkt har jeg været nødsaget til konventionel medicin fordi jeg simpelthen har haft så meget betændelse i min krop. Men det har ikke været med min gode vilje. Med alt den viden man har omkring stærk konventionel medicin, har man da en frygt i kroppen hver gang man skal placere en ny slags pille på tungen og man har altid en tanke i baghovedet om man vil få varige følger (følgesygdomme) af den medicin man tager. Men på den anden side, redder medicinen jo også ens liv. Så det er en lidt ambivalent følelse. 

Men jeg MÅTTE bare tro på at der var en udløsende faktor for hvorfor netop jeg var blevet så syg. Så jeg begyndte at se indad, og undersøge de forskellige alternative muligheder der er på området. Jeg kommer fra en familie hvor alternative tiltag altid har stået (hvis muligt) foran konventionelt medicin, så tanker om at forsøge mig med alternative behandlinger lå ikke langt fra hvad der er normalt for mig. 

Allerede som teenager tog min mor mig med til behandlere der forsøgte sig med homæopati og Kranio Sakral. Det havde desværre ikke den store effekt på mig. Men dengang vidste jeg ikke bedre, og gik heller ikke helt-hjertet ind i det. 
Igennem hele min sygdoms-periode, fra start til slut, har jeg været på utallige kure/forsøg, hvor jeg udelod rigtig mange forskellige madvarer. Ingen gjorde det væsentligt bedre, men noget mad kunne jeg bestemt mærke var værre for mig end andet. Ting jeg klart kunne mærke havde en dårlig virkning på min krop var kort, ikke alle dens afskygninger, næsten alle slags kulhydrater faktisk. Min mave kunne slet ikke arbejde med det. Sukker var også en synder der gav ondt i maven eller meget dårlig mave. Kød var heller ikke godt. Det fik min mave til at stoppe, men på en ubehagelig måde, som om jeg havde svært ved at fordøje det. Frugt/frugtsyre, gav både smerter i mavesækken og tynd mave/blod i afføringen. Syre og sukker havde meget samme effekt. Krydderier og nødder skulle jeg i opblussende perioder holde mig fra. Mælk var også en synder. 

Den kost der kom tættest på den kost min mave foretræk, var Ninka Mouritzens Detox-Dig-Smuk kuren. Den indeholder en ophelende kur for sensitive eller syge personer, og den fungerede jeg rigtig godt på. Den eneste grund til at jeg stoppede på den var at jeg ikke følte mig nok mæt, tabte mig meget og at jeg til sidst følte at den var alt for svær at overholde. Udover hendes kost så har noget som meditation/afslapning/yoga haft en utrolig god effekt på mit hoved og min krop og sind, hvilken også er med til at reducere stress og for mange tanker, og reducere jeg dette, får jeg det også bedre fysisk. Det har jeg fortsat med efter stomi-operationen også. 

De sidste par år, har nok været de år jeg har forsøget mig mest med alternative tiltag. Konventionel medicin virkede ikke mere og der var ikke flere muligheden, and stomi. Jeg var stædig og mente bestemt at jeg ville forsøge alt andet, inden jeg skulle skæres i. 
Jeg forsøgte mig med Canabis olie og THC, (ulovligt opkøbt ikke på recept) det havde absolut ingen effekt på mig. Jeg forsøgte det over 2-3 måneder og gik også op i styrke. Jeg opgav til sidst da jeg kun fik det være, dog ikke pga. Canabis olien.

Jeg begyndte hos 3 forskellige healere for at se om jeg kunne få nogen som helst effekt ud af det, den ene oven i købet kendt for at have "helbredt" andre patienter med Crohn. Derudover udøvede den ene stødkupunktur og to af dem varmeterapi. Men heller ikke dette havde den mindste smugle effekt. Det skal siges at jeg ikke opsøgte dem mere end et oar gange pr behandler. Så jeg var også utrolig utålmodig, men jeg vidste at jeg var ved at løbe tør for tid. 
Efterfølende kom jeg i akupunkturbehandling, hos en sød kineser, 1-2 gange om ugen var jeg en levende nålepude og var så åben overfor behandlingen som jeg kunne. Hos hende var jeg over 10 behandlinger for virkelig at få en effekt af det, jeg var også godt klar over at det var det allersidste jeg kunne holde til inden min krop sagde stop og jeg ønskede bare så inderligt at det ville virke. Men der var desværre heller ingen effekt af dette. Det var et lederlag, men jeg kom til den konklusion, sammen med lægerne, at min tarm simpelthen havde været så meget igennem de 17 år jeg havde været syg, så den stod slet ikke til at redde. 

Jeg har simpelthen prøvet så mange forskellige tiltag, både alternativt og konventionelt. Hvis i er nysgerrige på nogle af metoderne eller behandlingerne, skal i være velkommen til at skrive.    





Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Tilbehør til Stomien, som forresten hedder Bubbles

En af de ting jeg virkelig fandt en jungle og stadig gør, er alt det tilbehør man kan få til stomien. Bare poserne fås i tusinde forskellige mærker, størrelser og former. 2 dels system, en dels system, lukket for neden eller åben for neden. Og for at det ikke skal være nok, så findes der også en masse andre ting man kan bruge til selve stomien. Derudover kan der købe lækkert undertøj, flotte poser der dækker posen og en milion andre ting. Her er det udvalg af tilbehør jeg indtil videre bruger: Stomi-posen . Det er den vigtigste. Jeg bruger en stor eller mellem størrelse, også kaldt Maxi og Medi. Den lille sørrelse, man også kan få i denne slags, hedder Mini. Jeg har Maxi og Medi og skifter lidt imellem dem, alt efter hvor meget jeg gider tømme posen.  Stomipose for og bagfra. Dette er en stomipose i Maxi-størrelse, der kan åbnes for neden så den kan tømmes i løbet                                                                    af dagen.  Forskel på Medi og Maxi-poser, me

Min stomi Bubbles (billeder af stomien uden filter)

Min stomi er en ileostomi. Dvs at det er en stomi, der er lavet af den nedre del af tyndtarmen og førers ud igennem bughulen, i højre side. Jeg har nemlig fået fjernet hele min tyktarm og efter sådan et indgreb, er det en ileostomi man får. Når man har en tarmsygdom som Colitis Ulserosa eller Morbus Crohn, som er en betændelses tilstand i tarmen, kan man komme ud for at betændelsestilstanden bliver så slem og man deraf får det så dårligt, at man er nødsaget til at fjerne dele eller hele tarmen og ofte få anlagt en stomi. Jeg har valgt at min stomi skal være en permanent stomi af flere årsager:  Man kan risikere at man skal enormt meget på toilettet, med tynd mave, hvis man får lagt den tilbage og får lavet en J-pouch. Fordi man nemlig har fået fjernet tyktarmen, der er den del af tarmen der suger vandet ud og gør afføring fast i konsistens. Jeg har en fistel ved min endetarms åbning, der ofte ses ved patienter med Morbus Crohn, men også ses i nogle tilfælde hos patienter med

Følgesygdomme eller symptomer jeg har fået i mit sygdomsforløb med Colitis Ulserosa

Dette indlæg handler om hvilke følgesygdomme eller symptomer om man vil, jeg har erhvervet mig i forbindelse med min lange sygdomsperiode med Colitis Ulserosa.  Her er en oversigt: Primær Skleroserende Colangitis Fistel Afkalkning af knoglerne (knogleskørhed/Osteoporose) Kronisk betændelse i mavesækken Immunreaktion i øjnene  Mange år på medicin og med en autoimmun sygdom har sat sine spor i min krop, desværre. Ofte kan man ikke starte på skrap medicin, uden at få bivirkninger af det, men nogle kan desværre også være så slemme at de sætter dybe spor i kroppen og bliver hængende, også selvom man stopper på medicinen igen.  Primær Skleroserende Colangitis   Primær Skleroserende Colangitis er en leversygdom. Kort fortalt er det en betændelsestilstand i galdegangene. I mit tilfælde havde jeg meget snævre galdegange, som blev ved med at være betændte. Sygdommen blev opdaget i forbindelse med blodprøver, eller der var en mistanke om sygdommen, da mit levertal var forhøje