Gå videre til hovedindholdet

Første møde med alkohol, Barnedåb og fest

Idag oplevede jeg en dag, som jeg ikke ville kunne have holdt til før stomi-operationen. Nemlig en dag med flere planer, planer hele dagen. Første aftale var barnedåb. Min kærestes kusine havde fået en lille pige der skulle døbes. Mig og min kæreste skulle være der kl 12:30, sammen med resten af familien, til frokost kage og hygge. Det foregik i et forsamlingshus på amager og der var mange mennesker. Der var så fint farvekordineret pynt i fine rosa farver til ære for den lille prinsesse.
Vi kom ind og mit første møde med mad og drikke var velkomstdrinken. En fin rosa sparkling velkomstdrink eller saftevand til børnene. Jeg valgte for en gang skyld champagneglasset, jeg ville føle mig normal, nu hvor jeg ikke længere er "syg". Det skal lige siges at for ca 14 måneder siden, droppede jeg stort set alkohol helt, jeg drikker et glas et par gange om året, men mere er det ikke blevet til. Drinken smagte meget stærkt i en mund der ikke er vant til smagen af alkohol, men jeg drak den inden vi skulle spise frokost.
Der nåede at gå ca en halv time, så kunne jeg mærke at der gik lidt gang i maven. Jeg tømte Bubbles 2 gange inden for en time, da outputtet blev lidt tyndere af alkoholen. Dette skulle være helt normalt har jeg læst mig til og det er en god ide at være OBS på om det løber hurtigere når man vælger at drikke. 


Det skal lige siges at jeg i dagens anledning havde valgt en MEDI pose, fremfor en MAXI jeg normalt bruger, så jeg var i forvejen lidt mere OBS på om posen blev fyldt hurtigere. På billederne ses forskellen på Maxi og Medi poserne, med hhv. vist udløb og ikke vist udløb. Det er umiddelbart ikke stor forskel der er, men jeg føler at det sagtens kan mærkes. 




Derudover havde jeg valgt at tage nylon-strømper på og en stram "kjole" ud over, det vil sige at jeg ikke særlig nemt kunne stikke hånden ned til posen for at se hvor fuld den var, uden folk kiggede underligt. Eller jeg følte folk kiggede underligt, for de vidste jo godt hvad jeg lavede, da de fleste vidste jeg havde stomi, men jeg følte mig nu alligevel lidt forkert, når jeg sad med hånden nede i trussen under middagen. Derfor valgte jeg også at gå ud på toilettet flere gange for at tjekke indholdet i Bubbles. 

Maden til selskabet var buffet. Det var lækkert mad, men retterne var meget sammenblandede, så jeg spiste for en gangs skyld både nødder, tomater, krydderurter og roastbeef, som jeg ellers har været lidt forsigtig med at spise, men det gik helt fint, det kom fint ud uden ømhed. 
Kagen var chokoladekage med jordbærmousse, chokolade og chips, det havde jeg det også fint med. 
Vi var til barnedåben i 5 timers tid, før vi kørte hjem. Jeg kunne godt mærke jeg var godt træt, men jeg håbede at en halv time i sengen ville gøre mig frisk nok til, at vi kunne fortsætte festen senere på aftenen. Det kunne det heldigvis! Normalt ville jeg slet ikke kunne finde energien til at komme ud igen, når først jeg er kommet hjem fra en begivenhed, men det lykkedes mig at finde energien frem efter bare en times tids afslapning foran tv´et.

Da vi kom til festen, som var en efterfest af et andet barnedåb, valgte jeg at drikke en enkelt sommersby, bare for at føle mig lidt normal igen. Jeg kan mærke at det er vigtigt for mig, at jeg ikke er den "syge" pige mere, men bliver set som en rask og glad pige med en masse energi. Energien er måske ikke på sit højeste endnu, men det kommer forhåbentlig snart! 


Mig og min kæreste blev til festen et par timer, og så tog vi alle sammen i byen. Fra jeg forlod festen og nåede ind til byen, var min pose blevet kritisk stor! og jeg havde også tømt Bubbles 2 gange på de to timer vi var til festen, så det kan vidst godt konstateres, at bare lidt alkohol sætter gang i maven! Jeg nåede heldigvis et toilet før jeg fandt ud af hvilke konsekvenser en overfyldt pose har! 

Det er helt utroligt som det slet ikke siger mig noget at gå i byen mere. I mine unge dage, da jeg var vild og drak som en ung pige jo kan komme til, elskede jeg at tage i byen. Men jeg føler bare ikke for det mere, og heldigvis har min kæreste det på samme måde, så vi gik efter en halv time. Vi skulle hjem og sove. 

Vi sov kl 12:30 og i løbet af natten var jeg oppe og tømme en enkelt gang, hvilket er normalt. Dagen efter var outputtet tykt, men helt sort. Og efter at jeg havde spist morgenmad blev outputtet helt flydende, så jeg kan vidst godt konstatere at alkohol ikke har den bedste effekt på min mave, eller os har jeg fået for meget chokoladekage! 

Men hold øje med posen, hvis i vælger at drikke, og et godt råd fra mig er: 


  • Tage en Maxi-pose på, så der ikke sker ulykker lige så nemt
  • Overvej tøj hvor posen er nem at nå, uden at det ser forkert ud, hvis i vil undgå at gå på toilettet og tjekke posen hele tiden. Måske er det bare fordi jeg er så ny i det, at jeg tjekker den så tit.  

Men stomi i min verden betyder:

  • Mere glad 
  • Mere overskud
  • Ingen smerter
Og det er fantastisk! Husk at tage nogle chancer, så i kan leve jeres liv! <3 



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Tilbehør til Stomien, som forresten hedder Bubbles

En af de ting jeg virkelig fandt en jungle og stadig gør, er alt det tilbehør man kan få til stomien. Bare poserne fås i tusinde forskellige mærker, størrelser og former. 2 dels system, en dels system, lukket for neden eller åben for neden. Og for at det ikke skal være nok, så findes der også en masse andre ting man kan bruge til selve stomien. Derudover kan der købe lækkert undertøj, flotte poser der dækker posen og en milion andre ting. Her er det udvalg af tilbehør jeg indtil videre bruger: Stomi-posen . Det er den vigtigste. Jeg bruger en stor eller mellem størrelse, også kaldt Maxi og Medi. Den lille sørrelse, man også kan få i denne slags, hedder Mini. Jeg har Maxi og Medi og skifter lidt imellem dem, alt efter hvor meget jeg gider tømme posen.  Stomipose for og bagfra. Dette er en stomipose i Maxi-størrelse, der kan åbnes for neden så den kan tømmes i løbet                                                                    af dagen.  Forskel på Medi og Maxi-poser, me

Min stomi Bubbles (billeder af stomien uden filter)

Min stomi er en ileostomi. Dvs at det er en stomi, der er lavet af den nedre del af tyndtarmen og førers ud igennem bughulen, i højre side. Jeg har nemlig fået fjernet hele min tyktarm og efter sådan et indgreb, er det en ileostomi man får. Når man har en tarmsygdom som Colitis Ulserosa eller Morbus Crohn, som er en betændelses tilstand i tarmen, kan man komme ud for at betændelsestilstanden bliver så slem og man deraf får det så dårligt, at man er nødsaget til at fjerne dele eller hele tarmen og ofte få anlagt en stomi. Jeg har valgt at min stomi skal være en permanent stomi af flere årsager:  Man kan risikere at man skal enormt meget på toilettet, med tynd mave, hvis man får lagt den tilbage og får lavet en J-pouch. Fordi man nemlig har fået fjernet tyktarmen, der er den del af tarmen der suger vandet ud og gør afføring fast i konsistens. Jeg har en fistel ved min endetarms åbning, der ofte ses ved patienter med Morbus Crohn, men også ses i nogle tilfælde hos patienter med

Følgesygdomme eller symptomer jeg har fået i mit sygdomsforløb med Colitis Ulserosa

Dette indlæg handler om hvilke følgesygdomme eller symptomer om man vil, jeg har erhvervet mig i forbindelse med min lange sygdomsperiode med Colitis Ulserosa.  Her er en oversigt: Primær Skleroserende Colangitis Fistel Afkalkning af knoglerne (knogleskørhed/Osteoporose) Kronisk betændelse i mavesækken Immunreaktion i øjnene  Mange år på medicin og med en autoimmun sygdom har sat sine spor i min krop, desværre. Ofte kan man ikke starte på skrap medicin, uden at få bivirkninger af det, men nogle kan desværre også være så slemme at de sætter dybe spor i kroppen og bliver hængende, også selvom man stopper på medicinen igen.  Primær Skleroserende Colangitis   Primær Skleroserende Colangitis er en leversygdom. Kort fortalt er det en betændelsestilstand i galdegangene. I mit tilfælde havde jeg meget snævre galdegange, som blev ved med at være betændte. Sygdommen blev opdaget i forbindelse med blodprøver, eller der var en mistanke om sygdommen, da mit levertal var forhøje